Du behöver inte kunna massa coola tekniker för att vara en duktig retuschör

Det är lätt att tro att man måste kunna de mest avancerade teknikerna för att lyckas som retuschör. Att man måste bemästra komplexa kompositbilder, AI-drivna filter, 3D-integration eller hyperrealistiska montage för att ha något att erbjuda.

Men sanningen är: det behöver du inte alls.

Faktum är att den mesta professionella retuschen som görs i vardagen inte handlar om att skapa de coolaste effekterna. Den handlar om något mycket mer subtilt - att vårda bilden och ta fram dess fulla potential.

Retusch är att förfina, inte förändra

När jag retuscherar en bild handlar det ofta om att stryka ett tyg, ta bort några dammkorn, räta upp en produkt eller säkerställa att färgerna återges korrekt. Det kanske inte låter så spektakulärt, men det är precis det som gör att en bild går från “bra” till “proffsigt snygg”.

Du behöver inte kunna bygga ett montage i 150 lager för att vara värdefull. Det du behöver kunna är att läsa en bild, förstå dess syfte, och i slutänden hjälpa kunden utan att bilden känns överarbetad eller konstgjord.

Att se det andra inte ser

Det som gör dig till en duktig retuschör är inte hur många tekniker du behärskar - det är din blick. Din känsla. Din förmåga att se när en skugga drar fel, när ett material behöver lyftas fram, eller när färgtonerna inte riktigt sitter ihop.

Det är ditt öga för detaljer som gör skillnad. Inte hur många specialeffekter du kan.

Och det är också därför retusch är ett hantverk. Du slipar det genom övning, tålamod och en nyfikenhet på bilden. Det är ett tyst arbete, ofta osynligt för andra, men det är just det som gör det så värdefullt.

“Over the top”-tekniker har sin plats, men inte överallt

Avancerade tekniker är fantastiska verktyg när du har användning för dem. Key art till film, surrealistiska modekampanjer eller konceptuell reklam kräver ofta en helt annan typ av bildbyggande. Där är montage, ljusmanipulationer och digitala trick ofta nödvändiga.

Men för den stora majoriteten av bilder - e-handel, produktfoto, lookbooks, sociala medier, redaktionella jobb - handlar det om att skapa en trovärdig, vacker bild som håller för tryck eller webb. Och där kommer du mycket längre med god bildbehandling, än med ett helt bibliotek av häftiga tricks.

Ditt jobb är att få bilden att se bra ut, inte coolast ut

Så nästa gång du känner dig osäker på din nivå, eller får känslan att du inte “kan tillräckligt coola saker”, påminn dig själv om detta: Retusch handlar om att se. Att lyfta. Att förädla.

Och det är en konst i sig.

Sabina Hannila

Swedish photographer & image retoucher based in Stockholm.

Education

2009 - 2013 BA (HONS) Photography, The University for the Creative Arts, Farnham (UK)

2020 - 2022 Digital Imaging Specialist, Stockholm School of Photography

https://www.lagerstruktur.com
Previous
Previous

Det sitter i detaljerna: retusch som hantverk

Next
Next

Framkalla dina råfiler med eftertanke: därför är det smart att hålla nere kontrasten