När det inte klickar med kunden: betyder det att du gjort ett dåligt jobb?

Ibland landar vi uppdrag där allt bara klickar; kommunikationen flyter, visionen är gemensam, och resultatet känns självklart. Och ibland… gör det inte det.

Det kan vara lätt att ta det personligt när en kund inte är helt nöjd, eller när samarbetet skaver. Men det betyder inte att du är dålig på det du gör. Det betyder bara att just den här gången fanns det ett glapp mellan förväntningar och verklighet, och det händer, även för de mest erfarna i branschen.

Vad kan det bero på?

Det finns många anledningar till att ett uppdrag inte blir som tänkt:

  • Kundens förväntningar var något annat än det du levererade. Kanske för att de inte riktigt visste vad retusch faktiskt innebär.

  • Du är stark inom vissa typer av retusch, men uppdraget krävde något annat. Att du är fantastisk på e-com betyder inte att du automatiskt behärskar high-end beauty eller avancerade montage, och det är helt okej.

  • Materialet håller inte för den typ av retusch kunden önskar. Dåligt ljus, för låg upplösning eller komprimerade bilder begränsar vad som är möjligt, även med magiska Photoshop-kunskaper.

Och vet du vad? Det betyder inte att du gör ett dåligt jobb. Det betyder att du är mänsklig, och att retusch är ett samarbete, inte en trollformel.

Det här är en viktig lärdom

Ju mer erfaren du blir, desto bättre blir du på att ställa rätt frågor innan du tackar ja till ett jobb. Du lär dig känna igen varningsflaggor, tolka önskemål, och sätta gränser. Och du blir tryggare i att tacka nej till jobb som ligger utanför ditt expertisområde, inte för att du inte kan, utan för att du vet att du inte vill göra något halvdant.

Retusch är ett hantverk. Det kräver tydlig kommunikation, realistiska förväntningar och respekt för processen, från både dig och din kund.

Så nästa gång det inte klickar…

Påminn dig själv om detta:


Att du inte var rätt person för just det här uppdraget betyder inte att du inte är rätt person för ditt yrke.

Lär dig det du kan av erfarenheten och gå vidare med huvudet högt. Ditt värde som retuschör mäts inte i om du lyckas med alla uppdrag, utan i hur du växer av dem.

Har du varit med om något liknande? Dela gärna med dig av din erfarenhet – eller ställ en fråga – via DM på Instagram eller mejla mig, så pratar vi vidare!

Sabina Hannila

Swedish photographer & image retoucher based in Stockholm.

Education

2009 - 2013 BA (HONS) Photography, The University for the Creative Arts, Farnham (UK)

2020 - 2022 Digital Imaging Specialist, Stockholm School of Photography

https://www.lagerstruktur.com
Next
Next

Lita på processen: ta det lager för lager