Vad jag menar när jag säger “pixel lager” och “justeringslager”

Det här är två begrepp jag kommer att prata om ofta framöver, så det är toppen om vi benar ut exakt vad jag menar på en gång så att alla är med på banan.

När vi arbetar med bilder i Photoshop kommer vi ha en lagerstruktur som består av både pixel lager och justeringslager; det är det som utgör vår retusch! Enkelt förklarat kan man säga att pixlarna är allt som innehåller information om själva bilden, det som bygger upp bilden, plus lite annat som vi kommer gå igenom.  Ett justeringslager är som ett tomt canvas där vi kan lägga till färg, ljusa/mörka toner, kontrast och så vidare. Sen har vi också ett annat typ av lager som jag ser som “det där lilla extra”, som kan vara både pixlar och specialeffekter gjorda av en kombination av pixlar och justeringslager.

Pixlarna är själva bilden (plus lite till)

När vi öppnar en bild i Photoshop skapas ett lager automatiskt som heter “Background” och är låst. Det är ett pixel lager; bilden är uppbyggd av massa, massa pixlar (zoomar du in tillräckligt mycket i din bild kan du se varje enskild pixel).

Här har jag zoomat in 3000%

Alla kopior vi gör av bakgrundslagret är också pixel lager. Säg nu att vi vill klippa in ett objekt i vår bild från en annan bild, då blir det också ett pixel lager! Det finns också typer av lager som inte innehåller information från den bilden vi jobbar på, men som direkt ska påverka vår bild, som jag också kallar för pixel lager. Det kan handla om så kallade grålager (ett tomt lager som är fyllt med 50% grått - det kan jag använda för att retuschera till exempel hud med en dodge/burn-teknik, man kan också lägga på korn i ett grålager). Det kan också vara ett helt tomt lager som jag vill använda för att klona på eller göra annan typ av retusch som direkt påverkar pixlarna.

Justeringslager är våra tomma canvas och penslar

Dessa lager är helt tomma från början. Väljer vi att skapa till exempel ett Hue/Saturation-lager kommer ingen ändring att ske förrän vi medvetet drar i reglagen. De påverkar inte heller pixlarna direkt, utan är ett så kallat icke-destruktivt sätt att jobba på, vilket vi absolut vill! Dessa lager kommer dessutom med lagermasker direkt*, så det gör det enkelt för oss att isolera specifika delar i våra bilder där vi vill att våra ändringar ska synas.

*Man kan självklart använda lagermasker på pixel lager också, men då får man lägga till det manuellt.

En sak man ska vara medveten om är att man kan skapa justeringslager på olika sätt, varav ett av sätten är destruktivt. Skapar du justeringar genom att gå via menyn Image - Adjustments, så kommer din justering att “brännas in” i det pixel lager du står på. Denna justering kommer inte kunna ändras senare utan att du behöver radera hela lagret. Så har du gjort omfattande retusch på det lagret och sen skapar en justering via topp-menyn så är det förändrat för alltid.

Då är det bättre att gå via lagerpanelen och välja en justering där istället; då skapas ett lager i din lagerstruktur som du kan tända/släcka/slänga/ändra som du vill, när du vill!

Jag har rödmarkerat vilken meny i lagerpanelen du ska använda!

Det där lilla extra

Ibland vill vi skapa specialeffekter, lägga till korn högst upp, lägga in overlays och texturer osv. Detta kan vara rena pixel lager som vi ändrar blandningsläge på, eller så kan det vara en kombination av filter, pixlar och justeringslager. 

Den här typen av lager undgår “reglerna” för de typer vi nyss har gått igenom och kan hamna lite var som helst i lagerstrukturen beroende på bild. Och det är givetvis helt OK; så länge slutresultatet ser bra ut och allt funkar även efter att bilden har plattats ihop så är allt ok! Anledningen till att vi går igenom det här är för att allt självklart hänger ihop, och ordningen du skapar och lägger dina lager i har betydelse för hur slutresultatet blir. Regler är till för att brytas (hehe), men det är bäst att lära sig grundprinciperna först och bli en självsäker retuschör, för att sen förstå exakt hur allt hänger ihop!

Sabina Hannila

Swedish photographer & image retoucher based in Stockholm.

Education

2009 - 2013 BA (HONS) Photography, The University for the Creative Arts, Farnham (UK)

2020 - 2022 Digital Imaging Specialist, Stockholm School of Photography

https://www.lagerstruktur.com
Previous
Previous

Vad är lagerstruktur – och varför är det viktigt i retusch?

Next
Next

Vanliga frågor om retusch