Vad är färgrymder och varför är det så viktigt för dig som retuscherar?
När vi arbetar med bilder i Photoshop är det lätt att fokusera på själva retuschen: färgjusteringar, hudtoner, kontrast och komposition. Men något som ofta glöms bort, och som kan påverka hur dina bilder faktiskt ser ut för andra, är vilken färgrymd du jobbar i.
Så vad är en färgrymd egentligen? Och varför är det viktigt att välja rätt? Låt oss reda ut det tillsammans!
Vad är en färgrymd?
En färgrymd (eller färgprofil, ICC-profil) är ett system som beskriver vilka färger som kan återges i en digital bild. Olika färgrymder innehåller olika stora mängder färginformation, och det påverkar i hög grad hur nyanser och kontraster ser ut på skärm och i tryck.
Tänk dig att färgrymder är som olika storlekar på färgpaletter:
Vissa paletter har fler färger (större färgomfång)
Andra har färre färger (mindre färgomfång)
Väljer du en för liten färgpalett från början, ja då går du miste om viktiga färger redan i arbetsprocessen.
De tre vanligaste färgrymderna: Adobe RGB, sRGB och CMYK
Låt oss titta på de tre färgrymder du som retuschör och fotograf oftast stöter på – och när du bör använda vilken.
1. Adobe RGB (1998)
Används för: Arbetsrymd i Photoshop, Bridge, Camera Raw, funkar för utskrift.
Adobe RGB är en stor färgrymd som innehåller fler nyanser än sRGB, särskilt inom grönt och cyan. Det gör den perfekt för oss som jobbar med bilder i hög kvalitet och vill ha maximal kontroll över färgerna.
Därför bör du:
Alltid arbeta i Adobe RGB i Photoshop
Ställa in Adobe RGB som arbetsrymd i både Camera Raw och Bridge
Exportera från Camera Raw till Photoshop med Adobe RGB som färgprofil (oavsett om det är PSD eller TIFF du exporterar till).
Tänk på: Adobe RGB är inte optimerat för webben! Därför ska bilder som ska laddas upp online konverteras till sRGB innan export.
2. sRGB
Används för: Webben, sociala medier, skärmar, rörlig media i t ex Premiere Pro eller DaVinci Resolve (kallas där “Rec”).
sRGB är den färgrymd som de allra flesta skärmar, webbläsare och appar är anpassade efter. Den är mindre än Adobe RGB, vilket innebär att vissa nyanser inte kan återges, särskilt de mest mättade färgerna.
Men just därför är det viktigt att du själv konverterar till sRGB innan du laddar upp dina bilder online.
Om du inte gör det:
Kommer Instagram, Facebook eller din hemsida göra det åt dig
…och resultatet kan bli att bilden ser grå, urvattnad eller konstig ut
Konverterar vi själva till sRGB i Photoshop innan vi exporterar kan vi direkt se om bildens färger ändras, och kan då justera utifrån det. Jag kommer vid ett senare tillfälle gå igenom exakt hur man gör detta!
Tips: I Photoshop: gå till Redigera > Konvertera till profil och välj sRGB innan du sparar för webben.
3. CMYK
Används för: Tryck
CMYK står för Cyan, Magenta, Yellow och Key (svart), och är det färgsystem som används i tryckerier. Det är en väldigt liten färgrymd jämfört med både sRGB och Adobe RGB, och det innebär att många färger du ser på skärmen inte går att trycka exakt likadant. Det är bra att fråga kunden om de vill ha bilderna levererade i CMYK - ibland vill dom det, men oftast funkar Adobe RGB för dig som retuschör att skicka till kunden (om kunden ska trycka bilden använder dom sig oftast av ett tryckeri som själva kan utföra konverteringen).
Det är också därför det är viktigt att:
Endast konvertera till CMYK om du måste
Fråga kunden om de vill ha en CMYK-version (och då vilken CMYK-profil de använder)
Kontrollera hur färgerna påverkas vid konvertering
Man kan förhandsvisa hur en CMYK-profil kommer att påverka bilden inne i Photoshop, så kallad “soft-proofing”, och justera bilden manuellt innan man skickar iväg leveransfilen. Det kommer jag att gå igenom vid ett senare tillfälle!
Obs: Öppna aldrig en ny bild i CMYK om du inte vet exakt vad du gör; arbeta alltid i Adobe RGB så långt som möjligt.
Varför det här är viktigt
Vi tar Instagram som exempel. Låt oss säga att du har gjort en fantastisk retusch i Adobe RGB. Färgerna poppar, tonen är perfekt och allt ser ut precis som du tänkt dig. Men du sparar bilden och laddar upp den direkt på Instagram utan att konvertera till sRGB.
Plötsligt ser din bild:
Matt
Avblekt
Eller till och med gulgrön ut
Det här är inte Instagrams fel – det är ditt ansvar som retuschör att konvertera till rätt färgrymd innan du publicerar. Du ska alltid vara den som har kontrollen.
Så här ställer du in rätt arbetsrymd i Adobe-programmen:
I Photoshop:
Redigera (Edit) > Färginställningar (Color Settings)
→ Välj Adobe RGB (1998) som RGB-arbetsrymd
I Camera Raw:
Klicka på länken längst ner i fönstret (där det står t.ex. "Adobe RGB / 16 bitar")
→ Välj Adobe RGB som färgprofil
I Bridge:
Redigera (Edit) > Färginställningar (Color Settings)
→ Synkronisera inställningarna till Adobe RGB
Sammanfattning – vilken färgrymd ska du använda när?
Avslutande tips till dig som retuscherar:
Arbeta alltid i Adobe RGB – det ger dig störst spelrum
Konvertera själv till sRGB när bilder ska till webben
Konvertera till CMYK endast när det krävs för tryck
Ha alltid kontroll över färgerna – lämna det inte åt appar och algoritmer
Vill du lära dig mer om färgteori, färgstyrning och hur du får dina bilder att se fantastiska ut i alla sammanhang? Följ Retuschskolan på Instagram för att inte missa kommande inlägg och uppdateringar, och boka gärna in coaching med mig om du behöver mer stöd!