Varför vissa saker behöver göras direkt i kameran – inte i retuschen

Vi har alla hört det någon gång: “Det där går väl att fixa i Photoshop?”

Och ja – mycket går att fixa i Photoshop. Men frågan är om det alltid borde.

Att fånga så mycket som möjligt rätt direkt i kameran sparar inte bara tid och pengar, det ger också bättre bildkvalitet, ett mer hållbart arbetsflöde och ofta ett mer professionellt slutresultat. I den här artikeln går vi igenom varför det är så viktigt att tänka ett varv extra vid fotograferingstillfället – i stället för att utgå från att allt går att rädda i efterhand.

1. Kvaliteten blir bättre

När du exponerar, ljussätter, komponerar och stajlar bilden medvetet redan vid fotografering, bygger du bilden på en stabil grund. Om du exempelvis blåser ut högdagrar eller fotar med oskarpa fokusområden på fel ställe, kan ingen retusch i världen få tillbaka de detaljerna. Resultatet blir nästan alltid sämre än om det hade varit rätt från början.

Vissa saker går givetvis att klippa in, som t ex urblåsta himlar, och det är inte alltid det går att tänka på allt vid fotograferingstillfället, men det är alltid bra att vara så närvarande vid fotograferingen som möjligt och tänka på alla dessa delar.

TIPS! Nästa gång du fotograferar och budgeten tillåter, bjud in retuschören som ska arbeta på bilderna till plåtningen så kan hen hjälpa till att hålla reda på saker som bör fixas till direkt.

2. Det tar mindre tid – och sparar pengar

Att klona bort sladdar, korrigera stökiga reflektioner eller frilägga hår som blandar sig med bakgrunden tar tid. Ibland mycket tid. Och varje extra retuschtimme kostar – både för kunden och för dig som utförare. Om det däremot hade stajlats, ljussatts eller flyttats vid fotografering, hade det sparat många dyrbara minuter (eller timmar!) i efterhand.

3. Allt går faktiskt inte att fixa (skit in = skit ut)

Det här är kanske det viktigaste: det finns faktiskt saker som inte går att rädda i Photoshop. Saknas det information i bildfilen – som detaljer i en överexponerad himmel, undermålig ljussättning, eller ett oavsiktligt suddigt motiv – så går det inte att ”lägga tillbaka” den informationen. Retusch är kraftfullt, men det är inte magi.

4. Du får ett mer professionellt flöde

Fotografer och retuschörer som jobbar professionellt vet att grunden för ett starkt slutresultat alltid läggs vid fotograferingstillfället. Det gäller allt från att ta bort damm från objekt, justera veck i textilier och torka av ytor – till att tänka på layout, marginaler och färg. Genom att bygga en genomtänkt bild från början slipper du “rädda” den senare.

5. Det handlar om respekt – för bilden, och för din tid

När du planerar för helheten redan vid fotografering visar du respekt för hantverket – och för det arbete som kommer efteråt. En bild som fångats med omsorg kräver bara det finliret som retusch faktiskt är bäst på: att lyfta, förfina och färdigställa.

Sammanfattning

Retusch är inte ett sätt att rädda dåligt material – det är ett sätt att förfina ett redan starkt material. Ju mer du får till direkt i kameran, desto bättre förutsättningar har du att skapa bilder som verkligen håller – tekniskt, estetiskt och professionellt.

Nästa gång du står bakom kameran: ställ dig frågan – är det här något jag borde fixa nu, istället för sen?

Vill du lära dig mer om hur du kan förbättra dina bilder redan i fotograferingsstadiet – och hur du skapar en bra arbetsfördelning mellan kamera och Photoshop? Hör gärna av dig till mig på Instagram eller via mejl så pratar vi vidare!

Sabina Hannila

Swedish photographer & image retoucher based in Stockholm.

Education

2009 - 2013 BA (HONS) Photography, The University for the Creative Arts, Farnham (UK)

2020 - 2022 Digital Imaging Specialist, Stockholm School of Photography

https://www.lagerstruktur.com
Previous
Previous

Ser du färger korrekt? Därför spelar ditt seende – och din arbetsmiljö – stor roll när du retuscherar

Next
Next

Byt bakgrundsfärg i Photoshop – och se din bild med nya ögon