Makrofotografering av hallon och lime: fokusstackning, vinterljus och kreativ process

När första snön föll över Täby igår bestämde jag mig direkt: nu vill jag fotografera något som känns sommar rakt igenom. Vintermörkret gör mig trött, och även om det är mysigt att tända öppna spisen här hemma, så finns det något i mig som alltid söker färg när världen plötsligt blir grå.

Så jag plockade fram två av de mest somriga motiven jag vet: hallon och lime, och bestämde mig för att låta dem möta mitt kalla, dova vinterljus. Resultatet blev en serie makrobilder där texturerna får ta all plats.

Här är processen bakom.

Varför jag älskar att fotografera makro på vintern

Vintern är mörk här i Sverige. Men just därför blir fotograferingen ett sätt att skapa ljus själv. De gånger jag ställer upp ljuset i studion (eller i köket), riggar stativ och går riktigt nära ett motiv känner jag hur någonting i mig vaknar igen.

Makrofoto tvingar mig att sakta ner och verkligen se.

Texturerna. Ljuset som bryts i små droppar. De skarpa övergångarna som bara uppstår när man är millimeter nära.

Det är egentligen motsatsen till hur vardagen känns just nu ,och kanske är det därför jag dras till det så mycket.

Fokusstackning: tekniken som gör allt möjligt

Jag använde fokusstackning för alla bilderna i den här serien. Det innebär att jag tar flera exponeringar med olika fokusplan, och sedan lägger ihop dem i Photoshop till en helt skarp bild.

Varför fokusstackning?

  • För att komma så nära som möjligt

  • För att få full kontroll över skärpedjupet

  • För att kunna lyfta fram varenda liten detalj i texturen

Processen tar tid, men jag får alltid samma känsla när jag ser resultatet:
det är värt det, varje gång.

När jag får en bild där allt klickar; ljuset, kompositionen, strukturerna, uppstår en speciell lyckokänsla i magen. Sån där fulfillment som är svår att få från något annat.

Hallonet och honungen: ett oväntat ögonblick

Bilden där honungen faller ner över hallonet var ett av de där ”lucky shots” som bara händer när allt råkar hamna rätt.

Fast… det var såklart efter många försök.
Jag använde fjärrutlösare för att kunna hålla honungsflaskan med ena handen och trycka av med andra. Det blev droppar, kladd, omtagningar, men när det väl satt, så satt det.

Det är något vackert med kontrasten mellan det kalla studioljuset och den varma honungen. Två årstider i samma bild.

Lime som små isberg: strukturer jag aldrig tröttnar på

Limebilderna tog jag genom att riva loss små fragment av limeköttet och placera dem direkt på bordet. När man går så nära som jag gjorde här börjar citrus nästan likna isformationer.

Kalla, genomskinliga, skulpterade av naturen själv.

Jag älskar att fotografera citrusfrukter just för att strukturen är så komplex; tunna och sköra, men ändå fyllda av liv.

Kort om retuschen: lyfta texturen utan att tappa känslan

Jag gav bilderna en lite krispigare och kallare retusch än sommarfrukt vanligtvis får, just för att knyta an till vintersäsongen som inspirerade serien.

Målet var:

  • skarp textur

  • kall, dov ton

  • subtil kontrast mellan årstider

Det är detaljerna som gör helheten, och makro avslöjar allt.

Att fotografera som ett sätt att hitta ljus i mörkret

När vintermörkret kommer känner jag ofta ett behov av att skapa. De små motiven, de subtila texturerna, den koncentrerade närvaron… Allt det ger mig energi.

Och kanske är det det som driver mig mest som fotograf:
att hitta det vackra i det lilla, och det levande i det stilla.

Sammanfattning: makrofoto som kreativ ritual

I det här inlägget:

  • Fotograferade jag somriga frukter mitt i första snöfallet,

  • Arbetade med fokusstackning för maximal skärpa,

  • Jobbade i min kalla, dova stil,

  • Fångade texturer så nära att man nästan kan ta på dem,

  • Lät vintern möta sommaren i samma bildserie.

Makrofoto är kanske det perfekta sättet att behålla värmen när världen blir kall.

Vill du se mer av mitt arbete?

Jag arbetar med still life, makrofoto, produktfoto och konceptuella bildserier.
Om du letar efter en fotograf med känsla för form, färg och textur, hör gärna av dig.

Jag älskar att skapa bilder som känns.

📩 Kontakta mig direkt via kontaktformuläret eller på Instagram.

Sabina Hannila

Swedish photographer & image retoucher based in Stockholm.

Education

2009 - 2013 BA (HONS) Photography, The University for the Creative Arts, Farnham (UK)

2020 - 2022 Digital Imaging Specialist, Stockholm School of Photography

https://www.lagerstruktur.com
Previous
Previous

Makrofotografering av liljor: fokusstackning, textur och formstudier i dämpat ljus

Next
Next

Garden Treasures - Rhubarbs