Förbered dina bilder för utskrift & tryck: den stora guiden
Har du någon gång skrivit ut en bild och tänkt: ”Men vänta, så där såg den ju inte ut på skärmen!?”
Färgerna känns annorlunda, kontrasten har förändrats, eller så upplevs bilden som för mörk. Det är helt normalt; men det går att förstå varför det händer, och vad du kan göra för att dina utskrifter ska bli mer förutsägbara och stämma bättre med din bild på skärmen.
I det här inlägget går vi igenom de viktigaste stegen för att förbereda dina bilder för utskrift, oavsett om du printar hemma, hos ett labb som Crimson, eller för större tryck.
Varför ser mina utskrifter annorlunda ut än på skärmen?
Skärm och papper fungerar på helt olika sätt.
En skärm visar färg med ljus (RGB), medan en utskrift bygger på bläck (CMYK eller pigmentbaserade färger). Det betyder att vissa färger inte går att återge på samma sätt i print som på en upplyst skärm.
Dessutom upplever våra ögon färg olika beroende på ljuset i rummet, och varje skärm och skrivare tolkar färg på sitt eget sätt. Därför kommer det alltid att finnas små skillnader, men med rätt förberedelser kan du minimera dem rejält.
Din arbetsstation: grunden för bra utskrifter
För att dina bilder ska bli korrekta i färg och kontrast måste du kunna lita på din skärm.
En kalibrerad skärm och rätt ljusförhållanden i rummet är A och O.
Använd neutralt, jämnt ljus (gärna dagsljuslampor runt 5700 K och ett CRI-värde på minst 90).
Undvik starka färger i rummet; de kan reflekteras i skärmen och lura ögat.
Kalibrera skärmen regelbundet för att hålla färgerna stabila.
När du jobbar i ett neutralt ljus och med en korrekt kalibrerad skärm, ser du bilden som den faktiskt är, inte som rummet runt dig får den att se ut.
Färgrymd: jobba alltid i Adobe RGB
När du arbetar med bilder som ska skrivas ut är det viktigt att du jobbar i en färgrymd som rymmer alla nyanser som skrivaren kan hantera.
Jag arbetar alltid i Adobe RGB, eftersom den färgrymden innehåller ett större omfång än sRGB och bättre matchar de professionella skrivarnas förmåga.
Om du arbetar i sRGB från början riskerar du att förlora subtila färgnyanser, särskilt i gröna och blå toner, nyanser som skrivaren faktiskt skulle kunna skriva ut om de fanns kvar i filen.
Kort sagt:
Redigera alltid i Adobe RGB.
Konvertera till rätt tryck-profil först när du vet var bilden ska tryckas.
Papperstyp – det påverkar mer än du tror
Pappret du väljer påverkar både färg, kontrast och känsla. Ett matt papper dämpar färger och kontrast, medan ett glansigt eller halvblankt papper ger mer djup och svärta.
Många pappersfabrikat erbjuder egna ICC-profiler (färgprofiler) som du kan ladda ner och använda i Photoshop. De beskriver exakt hur skrivaren och pappret återger färg och gör det möjligt att simulera resultatet redan på skärmen (mer om det i nästa punkt!).
Soft proofing: simulera utskriften på skärmen
Soft proofing innebär att du ”förhandsvisar” hur bilden kommer att se ut på det valda pappret och med den valda profilen direkt i Photoshop.
Det är inte en perfekt förhandsvisning (eftersom skärmen fortfarande är bakgrundsbelyst), men det ger dig en tydlig fingervisning om hur färger och kontrast kommer att ändras i utskriften.
Så här gör du:
Gå till View → Proof Setup → Custom.
Välj papprets ICC-profil i listan.
Markera Simulate Paper Color och Simulate Black Ink.
Avmarkera Preserve RGB Numbers.
Du ser nu hur bilden påverkas av pappret och profilen. Om vissa färger ser dämpade ut kan du justera bilden med justeringslager tills du är nöjd (glöm inte att ha förhandsvisningen av tryckprofilen aktiverad när du gör dina justeringar, så att du ser hur resultatet kommer att bli när du sen konverterar din bild till den specifika färgprofilen).
Provtryck: testa innan du skriver ut stort
Om du ska skriva ut något viktigt eller stort (som en utställningsbild eller print till kund), beställ alltid ett provtryck först.
De flesta professionella printlabb erbjuder det, och det är värt investeringen.
När du får provtrycket:
Jämför det med bilden på din skärm i neutralt ljus.
Anteckna hur färger och kontrast skiljer sig.
Justera originalfilen om det behövs innan du beställer den slutliga versionen.
Provtryck ger dig både trygghet och kontroll; du slipper gissa dig fram.
Upplösning & pixelstorlek
Upplösningen avgör hur stor bilden kan skrivas ut utan att tappa kvalitet.
För utskrift vill du ha 300 ppi i den slutliga utskriftsstorleken (beroende på hur stor din utskrift ska vara och på vilket betraktningsavstånd den ska ses).
Om bilden är för liten för det format du vill ha, kan du interpolera upp den i Photoshop (Image → Image Size → välj Resample).
Men tänk på att betraktningsavståndet spelar stor roll: en stor print som ska ses på håll behöver inte lika hög upplösning som en liten print du tittar nära på.
Noggrann retusch inför print
Om bilden ska skrivas ut stort, är det viktigt att retuschen håller även i närbild.
Jag brukar alltid dubbelkolla mina bilder med olika titt-lager:
Ljusa upp / mörka ner-lager för att se ojämnheter.
Kontrastlager för att hitta damm, sensordamm eller färgstick.
Jag zoomar också in i 100% (efter att jag har förstorat filen) och går igenom bilden bit för bit för att se så att ingen textur eller struktur har smetats ut, att det inte finns några maskkanter, att allt skräp är borta osv.
Det är små detaljer, men de gör stor skillnad när bilden skrivs ut i stort format.
Skicka bilder till printlabb (t.ex. Crimson)
Alla har inte en egen skrivare, och det behöver du inte heller ha. Det finns professionella printlabb som Crimson, som arbetar mot fotografer, konstnärer och kreatörer och erbjuder högkvalitativa utskrifter på många olika papperstyper.
För bästa resultat:
Kolla labbets rekommendationer. Seriösa labb listar alltid färgrymd, upplösning och filformat på sin hemsida.
Filformat: oftast JPG (hög kvalitet) eller TIFF.
Färgrymd: nästan alltid Adobe RGB (men dubbelkolla).
Upplösning: 300 ppi i den storlek du vill printa.
Ladda ner deras ICC-profiler för det papper du valt; gör soft proofing innan du skickar in.
Testprinta om du vill se hur pappret reagerar.
Att arbeta med professionella labb gör hela skillnaden, men se till att du själv skickar in en fil som håller måttet!
CMYK-konvertering: när det gäller tryckeri
Om bilden ska tryckas i magasin eller broschyr (inte som foto- eller konstprint) behöver den konverteras till CMYK.
CMYK är en betydligt mindre färgrymd än Adobe RGB, och starka färger (särskilt rött och grönt) kan tappa intensitet.
Därför är det viktigt att:
Be tryckeriet om deras specifika CMYK-profil.
Gör soft proofing med den profilen i Photoshop.
Justera färgerna manuellt tills du är nöjd.
På så sätt slipper du tråkiga överraskningar när trycket kommer tillbaka från pressen.
Summering
Att förbereda bilder för utskrift handlar inte om att få perfekt matchning mellan skärm och papper: det handlar om att förstå vad som påverkar resultatet, och ta kontroll över det du kan.
Genom att:
Arbeta i Adobe RGB,
Använda rätt ICC-profiler,
Soft proofa i Photoshop,
Hålla koll på upplösning och papperstyp,
kan du skapa utskrifter som ligger nära det du ser på skärmen både i färg, ton och känsla.
Och du; om du vill få hjälp att bygga ett genomtänkt arbetsflöde för utskrift, eller lära dig soft proofing på djupet, hör av dig till mig! Jag erbjuder coaching och hjälper dig steg för steg att förstå och bemästra hela processen.