Lär dig se färg – på riktigt
När man jobbar med retusch är det lätt att tro att allt handlar om Photoshop. Om att dra i reglage, maska noggrant och få till rätt färgbalans. Och ja – allt det är viktigt. Men för att verkligen bli bra på färg behöver du något ännu viktigare: ögon som ser.
Det är nämligen stor skillnad på att se färg, och att verkligen förstå färg.
Att förstå färg handlar inte bara om att kunna kombinera kulörer snyggt eller veta vad komplementfärger är. Det handlar om att lägga märke till hur färger faktiskt beter sig i verkligheten – i olika ljus, i olika miljöer, under olika årstider.
Ljuset förändrar allt
I Sverige har vi ett ljus som förändras dramatiskt över året. Vinterljuset är blåtonat, krispigt och ofta dämpat. Sommarljuset är varmt, nästan gyllene, och fyllt av kontraster. På våren känns färgerna klara, rena och kalla, medan höstens färgpalett blir djupare, mjukare och mer dämpad.
Samma röda hus ser inte likadant ut i mars som i september – inte ens samma himmel ser likadan ut beroende på om du är ute klockan 08 eller 18. Och det här påverkar såklart hur vi ställer färger och ljus i våra bilder.
Som retuschör måste du därför bli en observatör. En som lägger märke till hur dagsljuset faktiskt påverkar färgen på ett vitt papper, eller hur en svart jacka plötsligt ser blå ut i skymningen.
Det här är små nyanser – men de är avgörande för att våra bilder ska kännas trovärdiga.
Vad kräver bilden av dig?
När du får en bild från en kund och briefen säger att den ska kännas som "en vårdag" – då måste du veta vad det faktiskt innebär. Hur ser ljuset ut en vårdag? Vilken färgtemperatur har skuggorna? Hur ser himlen ut när den känns vårig, och hur återger du det i bilden? Samma sak om det ska kännas som en vintermorgon – då är det inte bara kallare i tonen, utan också mjukare i kontrasten, mer dämpat i färgen.
Vissa färger får inte bli fel
Det finns dessutom färger som måste vara "rätt" – oavsett stämning eller ljus. Himlens blå, snöns vita, en välbekant logotyp – dessa färger måste ofta kännas exakta för att bilden inte ska upplevas som märklig. De fungerar som visuella referenspunkter som hjärnan använder för att tolka resten av bilden. Är de fel, så blir hela bilden fel – även om du inte alltid vet varför.
Så, vad kan du göra?
Börja träna dig i att se. Det kräver inga programvaror, bara nyfikenhet. Gå ut med målet att observera. Hur ser grå asfalt ut en solig morgon? Vilken färg har skuggorna när solen står lågt? Vad händer med himlen precis innan det blir kväll? Fotografera, anteckna eller bara titta – men börja samla intryck.
För det du ser med dina egna ögon kommer alltid vara den bästa referensen du kan ha i ditt retuschjobb.
Och det bästa? Det kostar inget. Bara lite tid och uppmärksamhet.